Een organisatie innovatiever, wendbaarder en klantgerichter maken? Volgens Guido Heezen, oprichter van Effectory, kan dit behaald worden door feedback binnen de organisatie op te halen. Niet alleen bij medewerkers maar ook bij extern ingehuurde professionals. Dat deze visie resultaat boekt, blijkt wel uit de groei van de organisatie naar 60 landen. Daarbij heeft Heezen inmiddels ook de organisatie Customeyes op zijn naam staan. Deze week is hij te gast in het ZP Radio programma HoofdZaken, waarin hij Sebas Krijgsman en Paul van Leeuwen vertelt waarom bevlogen- en betrokkenheid zo belangrijk is voor het succes van een organisatie.
Veel organisaties meten jaarlijks de medewerkerstevredenheid. Heezen strijdt echter voor het uitvoeren van een medewerkersonderzoek. Hij licht het verschil toe: āTevredenheid is een passieve staat. Iemand kan heel tevreden zijn, zonder dat diegene daadwerkelijk āietsā doet. Bij een medewerkersonderzoek wordt juist gekeken naar de bevlogen- en betrokkenheid.ā Heezen vervolgt: āHet verbaast veel organisaties hoeveel mensen niet alleen feedback willen ontvangen maar ook geven. Het is de kunst om op hele specifieke momenten de juiste vragen te stellen. Maar let wel, geĆÆnteresseerd zijn in de feedback is ƩƩn ding. Deze feedback daadwerkelijk weten om te zetten in verbeteringen is een tweede.ā
āDe kracht van feedback wordt enorm onderschat.ā
Guido Heezen, Effectory
Betrek externen
Heezen erkent wel dat de naam medewerkersonderzoek eigenlijk ook niet helemaal passend is, want hoe zit het dan met de flexibele schil? āIk raad zeker aan externe professionals in het onderzoek mee te nemen. Zij werken tenslotte ook aan het succesvol maken van de organisatie. Het levert hele interessante informatie op, doordat externen minder politiek en onbevangener zijn. Daarbij voelen zij zich vaak autonomer en dragen geen historie van de organisatie met zich mee. Doordat externen doorgaans meer verschillende organisaties gezien hebben, kunnen zij de huidige situatie goed vergelijken met eerdere ervaringen.ā
āIeder tijdperk heeft een andere reden om een tevredenheidsonderzoek te doen. Nu is dat de schaarste op de arbeidsmarkt.ā
Guido Heezen, Effectory
Keurmerk als beloning
Om zijn gedachtegoed te verspreiden begon Heezen met het uitdelen van een doos tompoezen aan organisaties die tevreden mensen aan het werk hadden. Inmiddels is deze versnapering ingeruild voor een waardevol keurmerk. Samen met Intermediair brengt Heezen goede āwerkgeversā in kaart en beloond hen met de Beste Werkgevers Awards. āDit is het enige keurmerk die 100% objectief is. De benoeming komt namelijk niet voort uit het oordeel van een jury, maar is gebaseerd op de meningen en feedback van iedereen die binnen de organisatie werkt. Daarmee kunnen wij organisaties die het goed doen, een podium biedenā, aldus Heezen.
āAls organisatie geen ‘employer of choice’zijn, hebben zij – in deze tijd van schaarste – geen overlevingskans.ā
Guido Heezen, Effectory
Startup als voorbeeld
Delen organisaties dit gedachtegoed? Volgens Heezen verschilt dit heel erg per land. āDe Nederlandse visie op het verzamelen van feedback ten behoeve van de organisatie komt erg overeen met ScandinaviĆ«. Wij willen met elkaar een organisatie ārunnenā en zien er daarom de meerwaarde van in. Latijns-Amerika en AziĆ« staan hier echter lijnrecht tegenover, vanwege de hiĆ«rarchische cultuur. Zij staan meer voor de overtuiging: ik betaal jouw salaris, dus doe gewoon jouw werk. Amerika en Engeland bungelen hier een beetje tussenin, vanuit een veel meer resultaat gedreven houdingā, legt Heezen uit.
Heezen ziet nog een groot verschil in visie, namelijk tussen grote organisaties en startups. āGoede ideeĆ«n komen vaak van de kleinere en net startende organisaties. De gevestigde orde kan veel van hen leren, maar moeten er ook voor waken dat deze ideeĆ«n opgenomen worden in de massa en daardoor snel weer āgekildā worden.ā